Čo bolo rečí, ako pomôže inklúzia niektorým z detí. René Balák, česť jeho pamiatke, dokázal, že vzdelávací systém nastavený pred príchodom demokratických režimov bol nastavený v porovnaní so súčasným fungovaním najlepšie ako vtedy mohol. So závanom slobody, rovnosti a bratstva tento nový model vzdelávania mal z pochopiteľných dôvodov ideálne podmienky na šírenie a zakorenenie sa v našich širších stredoeurópskych podmienkach. Iba malé percento ľudí od začiatku chápalo a vedelo, aké následky čakajú na generáciu, ktorá príde po nás. Bolo ich však dostatočné málo na to, aby sme už dnes mohli žať a vyhodnocovať výsledky tohto dobrodružstva. Nestačím sa čudovať a nerozumiem tomu, prečo ešte stále nemáme dostatočne komplexné, alebo aspoň verejne čiastočné, informácie o dopadoch zavádzania a fungovania inklúzie v slovenských školách všetkých stupňov. Ako sa zvýšila vzdelanostná úroveň školopovinných žiakov, na ktorých sa inklúzia začala naozaj plnohodnotne pestovať? Rodičia boli vždy so všetkým oboznámení, boli dostatočne informovaní o tom, čo sa do škôl zavádza. Môže sa zdať, akoby to nikomu nevadilo. Tiež sa môže zdať, akoby to niekomu nevadilo. Predsa nikto nemohol dopredu poznať scenáre, o ktorých by nemohli nadšenci argumentovať, keďže im ich nikto nedal a ani ich neupozornil, aké riziká v sebe skrývajú. Nemôžeme vylúčiť možnosť, že by o nich vedeli. Možnosti sú vždy minimálne dve. Inak by možnosť neexistovala.
Katastrofálne platové ohodnotenie učiteľov, ich spoločenský status plápolajúci v suteréne, množiace sa slovné aj fyzické útoky zo strany rodičov a žiakov, často nevyhovujúce pracovné podmienky (neustále besedy, výchovné koncerty, iné akcie). Portál Edujobs nám poskytuje prehľadný obraz o súčasnej situácii v slovenskom školstve. Okrem iného eviduje dopyt po pedagogických pozíciách, nepedagogických pozíciách a manažmente škôl na území Slovenska. Odráža aktuálne (viackrát denne aktualizované) výsledky implementácie inklúzie do slovenského vzdelávacieho systému z hľadiska atraktívnosti učiteľskej profesie.