1

Protest proti maďarskej politizácii sakrálneho priestoru katolíckeho kostola v Nových Zámkoch a proti jeho zneužívaniu v predvolebnej kampani

PhDr. Mgr. art. Otokar Klein, ArtD., primátor mesta Nové Zámky

Mestský úrad Nové Zámky,

Hlavné námestie 10, 940 02 Nové Zámky

Vážený pán primátor,

dňa 8. októbra 2022 ste sa zúčastnili na udalosti odhalenia politicky koncipovanej pamätnej tabule vo vstupnej hale katolíckeho farského kostola Povýšenia svätého Kríža v Nových Zámkoch, za účasti maďarských politických strán, organizácií a maďarských cirkevných predstaviteľov. Na pamätnej tabuli, ktorej odhalenie iniciovala maďarská spoločnosť Lászlóa Kecskésa z Komáromu (Maďarsko), sú spomenuté Benešove dekéty v kontexte s udalosťou výmeny maďarského a slovenského obyvateľstva v r. 1947.

Do organizovania tejto udalosti boli okrem Vás zapojení a zúčastnili sa: predsedníčka maďarskej spoločnosti Lászlóa Kecskésa pani András Nemes, miestny predstavitelia politickej strany Aliancia-Szövetség, Predseda Csemadoku v Nových Zámkoch József Danczi, Attila Molnár, primátor mesta Komárom v Maďarsku, predseda OZ János Esterházy Károly Peczár, Zoltán Ďurčo, biskupský vikár zodpovedný za maďarských veriacich diecézy Nitra, Attila Sasák – reformovaný farár v Nových Zákoch, Attila Ákos Nagy – reformovaný farár z Komáromszőnyi (Maďarsko), Milus Ferenc – rímskokatolícky farár z Ácsu (Maďarsko).

Hlavným patrónom podujatia bol podpredseda maďarského parlamentu Sándor Lezsák, ktorého zastupoval jeho brat Lajos Lezsák.

Znenie textu na tabuli (v maďarčine) začína citátom z Jánovho evanjelia a pokračuje politickým odkazom v súlade s trendom Budapeštianskej politickej doktríny (preklad):       

Nech sa vám srdce neznepokojuje! Verte v Boha, verte aj vo mňa! V dome môjho Otca je mnoho príbytkov.“ Jn 14, 1-2

Na pamiatku kvôli Benešovým dekrétom vyhnaných Novozámčanov zo svojej rodnej zeme. Osadila spoločnosť Kecskés László 2022.

Ostro protestujeme proti politizácii sakrálneho priestoru vo farskom kostole v Nových Zámkoch z Vašej strany, ako aj zo strany maďarských organizácií, politických strán a maďarských cirkevných predstaviteľov. Vzhľadom na načasovanie udalosti možno považovať Vaše konanie aj za zneužitie sakrálnych priestorov na predvolebnú kampaň na miesto primátora mesta Nové Zámky.

Umiestňovanie politicky motivovaných vyjadrení v katolíckom kostole je v rozpore s princípom „katolicity“ a proti duchu jednoty Cirkvi, kde ako hovorí sv. Pavol: „Už niet Žida ani Gréka“ (porov. Gal 3, 28) a podobne „niet Slováka ani Maďara“, lebo všetci sme jedno v Kristovi. Z tohto dôvodu odmietame ducha veľkomaďarskej nadradenosti predstaviteľov maďarských politických strán, organizácií, a žiaľ aj cirkví, ktorí sa „unisono“ pasujú do role obetí a požadujú, aby sa im slovenský národ  a dokonca aj vláda jednostranne ospravedlnili, ako to opakovane hlásajú na svojich politických či kultúrnych zhromaždeniach.

Takéto konanie je založené na tendenčnom výklade dejín podľa maďarských historikov a politikov a v duchu Budapeštianskej veľkomaďarskej doktríny. Zamlčiavanie faktov a príčinných súvislostí je z maďarskej strany cielené, aby z toho mohla vytĺkať politický kapitál. Toto však nemá nič spoločné s Duchom Ježiša Krista. Naopak, je zneužitím náboženstva a viery na politické účely.

Výmene maďarského a slovenského obyvateľstva v roku 1947 príčinne predchádzali tragické skúsenosti Slovákov (a tiež iných národov) najprv s tvrdou maďarizáciou v Uhorsku, ktorej cieľom bola úplná likvidácia slovenského národa a jeho identity, neskôr s maďarizačnou politikou medzivojnového Maďarska voči početnej slovenskej menšine, ktorá po Trianonskej mierovej zmluve zostala v maďarskom štáte bez akýchkoľvek národných práv, tiež s revizionizmom horthyovského Maďarska, spochybňujúcim platnosť Trianonskej mierovej zmluvy (podpísanej 4. júna 1920 v paláci Le Grand Trianon vo Versailles), a napokon aj s tvrdou maďarskou politikou na okupovanom južnom Slovensku po novembri 1938, keď boli odtiaľto surovo vyhnané desiatky tisíc Slovákov, pričom boli okradnutí o svoje majetky.

Slovenskí katolíci v Nových Zámkoch, napriek mnohému prežitému utrpeniu a krivdám zo strany Maďarska, si neprajú umiestňovanie žiadnych politizujúcich spomienkových tabúľ v priestore kostola, ktorý je predovšetkým Božím domom. Slováci svoje smutné spomienky na  rabovanie, bitie, mučenie, znásilňovanie, či vraždenie a mnohoraké spôsoby dehonestácie ľudskej dôstojnosti v rokoch 1938 – 1945 zo strany maďarských žandárov a vojakov a mnohokrát aj zo strany maďarského obyvateľstva, radšej odovzdávajú do svojich modlitieb. Slováci už 84 rokov čakajú na ospravedlnenie z maďarskej strany za kalváriu, ktorou si museli prejsť len preto, že sa narodili ako Slováci a nie Maďari. Viď. dokument:

https://www.zsi.sk/wp-content/uploads/2022/10/Iniciati%CC%81va_2.november_84.vyrocie.pdf

Žiaľ, maďarská vláda sa stále nepoučila a robí tú istú politiku ako pred 100 rokmi. Rozosieva šovinizmus medzi okolitými národmi. Lenže šovinizmus je ako bumerang, ktorý sa vráti a dopadne na hlavy všetkých, vinných aj nevinných.

Spôsob, ako o udalosti informujú maďarské médiá, napr.: https://ujszo.com/regio/videoemlektabla-a-jogfosztottsag-eveiben-meghurcolt-ersekujvari-magyaroknak

je manipulatívny, keďže podľa nich tu vraj  existuje ohrozenie a nenávisť, ktoré sa majú zmierniť „osadením pamätnej tabule“. Alebo že tu v Slovenskej republike niekto chce skrášľovať vysídlenie, či tvrdiť že to nebolo zlé. Pravdou je, že nikto taký tu nie je a ani nikto neprechováva nenávisť voči Maďarom. Túto tému neustále vyrába maďarská politická scéna, aby dosiahla rozdelenie spoločnosti v Slovenskej republike v duchu príslovia „rozdeľuj a panuj“.

V tejto veci posielame sťažnosť aj na Biskupský úrad v Nitre a ďalšie štátne inštitúcie v Slovenskej republike.

S úctou,

                            Ing. Branislav Čech, predseda        

                            Združenie slovenskej inteligencie

Zdroj fotografie:

https://www.facebook.com/primatorotokarklein/posts/506013111346878